«Kommunikasjon har stor betydning for behandlingen, kanskje mer enn vi liker å tro» (Arnstein Finset, psykolog). God kommunikasjon er effektiv kommunikasjon. Det gir bedre behandling, og pasienten blir bedre i stand til å håndtere sykdommen sin. En kommunikasjonsmodell som brukes mye blant helsepersonell er «Fire gode vaner». I denne modellen øves ferdigheter i klinisk kommunikasjon. Hensikten er å ha gode rammer for samtalen for å skape tillit og trygghet, slik at en kan gå videre med å utforske pasientens forståelse og hvilke konsekvenser sykdommen har i pasientens liv. I samtalen er det viktig å vise empati og validere pasientens opplevelser. Avslutningsvis vektlegges oppsummering og tilbakemelding for å sikre en felles forståelse av situasjonen og veien videre.
Fire gode vaner i klinisk kommunikasjon
- Invester i begynnelsen. Etabler kontakt tidlig. Få fram hva pasienten har på hjertet. Planlegg sammen med pasienten.
- Utforsk pasientens perspektiv. Utforsk pasientens forståelse. Sjekk forventningen til deg. Få fram betydningen for dagliglivet.
- Vis empati. Vær åpen for pasientens følelser. Gi tydelig uttrykk for empati. Vis empati også nonverbalt. Vær oppmerksom på egne reaksjoner
- Invester i avslutningen. Gi diagnostisk og annen relevant informasjon. Vektlegg læring og mestring. Involver pasienten i beslutninger. Avslutt og sjekk ut på en ryddig måte. Et nyttig spørsmål er; hva kan hindre deg i å gjennomføre dette tiltaket?
For mer informasjon: Se «Kjekt å vite/fordypning» til slutt i modulen.
Årsaker til smerten kan være kompliserte, og kanskje uforklarte, men opplevelsen er like fullt reell og må bekreftes av helsepersonellet.